Thursday 18 May 2017

TEMPAT MENARIK


     TEMPAT-TEMPAT MENARIK DI KELANTAN


       1. Gelanggang Seni

Dalam mengejar erti pembangunan kerajaan Kelantan juga tidak pernah mengabaikan seni warisan budaya rakyat negeri ini. Sehubungan dengan itu, Gelanggang Seni yang terletak di Jalan Sultan Mahmud iaitu kira-kira 2 km dari pusat bandar Kota Bharu diwujudkan.
Pusat ini sentiasa menjadi daya tarikan kepada para pelancong dan kepada anak-anak Kelantan yang cintakan seni warisan bangsa untuk berkampung dan mempersembahkan persembahan masing-masing. Antara persembahan yang masih digemari dan kerap diadakan ialah dikir barat, Rebana Ubi, permainan gasing, dan wau bulan. Persembahan ini diadakan pada hari Rabu setiap minggu secara bergilir-gilir.
         2. Masjid kampung Laut (Lokasi : Nilam Puri)
Menurut cerita lisan tradisi, berabad-abad dahulu, para mubaligh belayar ke sepanjang kepulauan Melayu untuk menyebarkan agama Islam. Pada tahun 1730-an, sekumpulan mubaligh melalui pantai Timur Semenanjung Malaysia dalam perjalanan mereka ke Pattani di Thailand Selatan ke Jawa di Indonesia. Malangnya perahu mereka bocor dan mengalami kesulitan. Para mubaligh dalam perahu itu bersumpah bahawa kalau mereka dibawa ke pantai dengan selamat, mereka akan membina sebuah masjid dengan serta merta untuk memperingati peristiwa itu. Doa mereka dikabulkan, dan para mubaligh mendarat di Kampung Laut, Tumpat.


         3. Tokong Mek Temple (Lokasi : Kampung Cina)
Tokong Buddha dikenali sebagai Tokong Mek Temple yang terletak di Kampung Cina, Jalan Pantai Cahaya Bulan. Tokong Mek Temple adalah antara tokong yang tertua di Asia. Telah dibina pada tahun 1787 dan menjadi kebanggaan penganut Buddha di Kampung Cina, Kelantan malah di Asia. Tokong ini telah mencecah usia 220 tahun.
          4.Masjid Muhammadi Kota Bharu (Lokasi : Kota Bharu)
Masjid Muhammadi merupakan masjid yang terkenal di Malaysia secara amnya, dan secara khususnya di Kelantan. Ia merupakan Masjid Negeri dan terletak di Kota Bharu. Nama Masjid Muhammadi diambil sempena nama Sultan Muhammad ke-IV yang sangat berjasa kepada Negeri Kelantan. Ia juga dipanggil sebagai "Masjid Besar" di kalangan sesetengah rakyat Kelantan.



         5. Istana Jahar
Dibina pada tahun 1887 oleh Sultan Mohamad II untuk cucu, Kundur Long, Istana Jahar telah berubah menjadi sebuah muzium yang memaparkan warisan budaya Kelantan. Gambar-gambar dan pelbagai artifak membuktikan kepada warisan budaya yang kaya Kelantan. Bangunan itu sendiri adalah disalut dengan ukiran kayu rumit, berkhidmat sebagai contoh ketukangan denda tukang tempatan.


No comments:

Post a Comment

TEMPAT PENGINAPAN

Lokasi   : Pantai Cahaya Bulan, Kota Bharu Kelebihan   : Harga berpatutan, terdapat kolam mandi, kawasan lapang yang luas Sesua...